Facebook Boykotu
Facebook hakkında
Facebook 2006 yılında
Harvard Üniversitesi öğrencisi Mark Zuckerberg tarafından kurulan sosyal medya
ağıdır. Zuckerberg’in amacı Harvard öğrencilerinin birbirlerine ulaşmasını
sağlamaktı. Daha sonra Amerika Birleşik Devletlerindeki tüm okulların erişimini
sağladı. Facebook’a kurulmuş ilk sosyal medya ağı demek mümkün. 2020 yılında
Facebook 2,7 milyar insan tarafından kullanılıyor. Siteye kayıt olmak için bir
mail hesabı ve 13 yaş üstü olmak şart. Her ne kadar gençler instagram
uygulamasına yönelse de facebook her dakika 400 yeni kullanıcı elde ediyor.
Kurulan ilk sosyal ağ olduğundan insanlar için ayrı bir önem taşıyor. Facebook profili
gizlenebilir veya herkese açık bir profil olarak kalabilir.
Facebook 100% ücretsizdir ve gelirini afişlerden, logo reklamlarından ve sponsorlarından elde etmektedir. Verilere göre Zuckerberg’in günlük Facebook’tan ettiği gelir 40 milyon dolar yani 273 milyon TL.
Facebook zor bir dönemden geçiyor
25 Mayısta Afro-Amerikalı
George Floyd’un ‘’beyaz’’ polisler tarafından sebepsiz yere sokak ortasında
öldürülmesi üzerine sadece Amerika değil tüm dünya ayaklandı. Halk sokağa
döküldü ve yağmalamaya başladı. Eylemlere Amerikalı ünlü şarkıcılar ve
sporcular da katıldı. George Floyd olayı hala gündemde ve hala ses getirmekte.
Bu eylemlerde Black Lives Matters ‘’Siyahların hayatları önemlidir’’ sloganı
ortaya çıktı ve sosyal medyada yayıldı.
George Floyd’un öldürülmesinden 4 gün sonra ABD Cumhurbaşkanı Donald Trump Facebook üzerinden ‘’ Yağma başlarsa ateş açarız” paylaşımını yaptı. Tepkiler çığ gibi çoğaldı. Bu paylaşım Twitter tarafından ‘’şiddetli içerik’’ diye sınırlandırılırken aynı hassasiyet Facebook tarafından da beklendi. Lakin beklentilerin aksine Zuckerberg "Başkan Trump’ın paylaşımı Facebook kurallarını ihlal etmiyor" diye bir açıklama yaptı. Bu açıklamanın ardından insan hakları örgütü Facebook’a reklam veren şirketlere çağrıda bulundu ve temmuz ayı boyunca Facebook’a reklam vermemelerini istedi.
Bu boykotun adı Stop Hate For Profit oldu.
Facebook’tan reklamlarını çeken büyük şirketler
Starbucks tüm sosyal mecralardaki
reklamlarını durdurdu.
Microsoft Facebook ve
Instagrama reklam vermeyecek.
Unilever Facebook,
Instagram ve Twitter’a yıl sonuna kadar reklam vermeyeceğini duyurdu
Coca-Cola tüm sosyal
mecralardaki reklamlarını durdurdu.
Colorox yıl sonuna kadar
Facebook’a reklam vermeyecek.
Conagra Facebook ve
Instagrama yıl boyunca reklam vermeyecek.
Ford 30 gün boyunca
sosyal mecralarda reklam vermeyecek.
Honda Temmuz ayı boyunca
Facebook ve Instagrama reklam vermeyecek.
Hershey temmuz ayı
boyunca Facebook’a reklam vermeyecek.
PepsiCo bir ay boyunca
Facebook’a reklam vermeyecek.
Adidas temmuz ayı boyunca
Facebook ve Instagramda reklam vermeyecek.
Puma bir ay boyunca Facebook ve Instagramda reklam vermeyecek.